wtorek, 25 stycznia 2011

Alicja dla dorosłych

Po świętach zakupiłam sobie dwa komiksy niedwuznacznie nawiązujące do Carrollowej Alicji:

Alicja,
Jerzy Szyłak, il. Mateusz Skutnik,
Timof i Cisi Wspólnicy, 2006,
seria: Komiksowa Alternatyw
a, tom 2,
ISBN: 839229632X


















Alicja: po drugiej stronie lustra,
Jerzy Szyłak, ilustracje: Jarosław Gach,
timof i cisi wspólnicy, Warszawa 2008,
seria: Komiksowa alternatywa. Album nr 18,
ISBN: 978-83-61081-15-9

Obie zdecydowanie TYLKO dla dorosłych i tutaj akurat nie jest to komplement. Pierwsza nie przypadła mi do gustu, druga odrobinę lepsza (więcej nawiązań do oryginalnej Alicji), choć w obu (jak widać po drugiej okładce) występuje zdecydowany przerost szowinistycznych wizji i frustracji autorów (płci męskiej) nad treścią i estetyką (zwłaszcza w pierwszym tomie).

Jako ciekawostka i dowód na wciąż żywy odbiór powieści Carrolla - dlaczego nie?

3 komentarze:

  1. O, pamiętam jak zastanawiałam się, czy kupić czy nie kupić. W końcu tak jakoś zeszło i nie kupiłam (w związku z powyższym i nie czytałam). Troszkę razi mnie gdy tytuł jakiejś książki tak bezczelnie nawiązuje do znanych powieści. Np książka "Koci Chichot" - nawiązania i inspiracje dość jasne, ale nie dosłowne. I tutaj plus.
    Jedynym chyba wyjątkiem jest dla mnie "Alicja w Krainie Liter" Rolanda Topora. Powiastka jest niesamowicie urocza i sympatyczna. Hmmm, chociaż może niewłaściwie robię pisząc o niej w kontekście nawiązań. Dziełko to jest bowiem swego rodzaju hołdem dla oryginalnej Alicji Carrolla. Ja osobiście traktuję tę książeczkę jako trzecią część przygód Alicji....
    Niedawno wpadł mi w oczy tytuł książki Magdaleny Kawki: "Alicja w krainie konieczności". Zastanawiam się, co z tym fantem zrobić. Postanowiłam jednak, że szansy nie dam! A co!

    OdpowiedzUsuń
  2. Komiksy bardzo szowinistyczne, zwłaszcza pierwszy. No cóż...
    Topora uwielbiam, literową Alicję goszczę w swoich zbiorach również :-)
    "Alicja w krainie konieczności" niekoniecznie, za to "Alicja w krainie rzeczywistości" - jak najbardziej! Powieść bazująca na okolicznościach powstania oryginalnej "Alicji". Jeszcze nie przeczytałam, czeka cierpliwie w ogonku :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. "Alicję w krainie rzeczywistości" kupiłam zaraz gdy tylko pojawiła się w sprzedaży. Przeczytałam jednym tchem. Pozycja obowiązkowa dla każdego wielbiciela Alicji...

    OdpowiedzUsuń